طراحی سبز: پیشنهادی برای دیجی‌کالا و دیگران

به نظرم وب‌سایت دیجی‌کالا تا الان بهترین فروشگاه اینترنتی ایرانی هست. چند باری هم ازش خرید کردم. از خرده انتقادها و حواشی می‌گذرم. اصل موضوع این است: بار آخری که خرید کردم همراه محصول چندین فاکتور و چیزهای دیگر ارسال شده بود. تقریبا ۵ برگ کاغذ که هیچ‌کدام آنها را نگه نداشتم.

آیا نمی‌توان عاقبت بهتری برای نسیه‌فروشی اندیشید؟

عبارت «نسیه نمیدهیم» یک عبارت منفی است و اصلا روی خوشی ندارد. مستقیم توی ذوق آدم میزند. حال آدم را میگیرد. یک مقدار که دقیق شوی میبینی که همین موضوع ساده چقدر بغرنج است.

طراحی و سرعت در عمل

اسپرینتیگ یا همان سرعت عمل تکنیکی است برای شکستن عادات شخصی در جهت بروز راه‌حل‌های بصری در یک چهارچوب زمانی ثابت و...

۱- لیست کارهایتان را بنویسید.
۲- همیشه یک دفترچه‌ یادداشت همراه خود داشته باشید.
۳- مکتوب فکر کنید: بنویسید، بکشید، خط‌خطی کنید.
۴- از پشت کامپیوترتان بلند شوید و یک جای جدید بروید.
۵- کارهای خلاق دیگران را ببینید.
۶- به خودتان استراحت بدهید.
۷- دوش بگیرید.
۸- قهوه یا چای بنوشید.
۹- به یک موزیک جدید گوش بدهید.
۱۰- بی‌قید فکر کنید.
۱۱- کمی از وقت‌تان را با دوستان -ترجیحن خلاق- بگذرانید.
...

هفت رویکرد‌ منفی که مانع از خلاقیت می‌شوند

معمولا عکس‌العمل ما به مشکل، خودش یک مشکل بزرگ‌تری را به وجود می‌آورد. تبدیل مشکل به مسئله و پیدا کردن راه‌حل آن در واقع کار اصلی یک طراح است. پس بهترین راه این است که از مشکلات استقبال کرده و با آنها همچون یک مبارزطلبی و فرصتی برای اصلاح امور استفاده کرد.

یک ذهن خلاق: نگاهی به ویژگی‌ها و ضرورت‌های تفکر خلاق

از دیدگاهی، «تفکر» کارآمدترین و دم‌دست‌ترین ابزار حل مسئله است. اما همه‌ی مسائل از یک نوع نیستند، بنابراین روش‌های تفکر هم منحصر به یک نوع خاص نیستند. متاسفانه قسمت اعظم آنچه آموزش تفکر نامیده‌ می‌شود، بر مهارت‌هایی همچون تفکر تحلیلی تاکید می‌کند. و نوع دوم که تفکر خلاق است بیشتر نادیده گرفته می‌شود.

حقایقی درباره تبلیغات‌: استراتژی و احتمالات در تبلیغات

این آخرین قسمت از مطلب «حقایقی درباره تبلیغات» است. قسمت اول آن با موضوع تاثیر کثرت و قسمت دوم را با موضوع پویایی تبلیغات را می توانید قبل یا بعد از این مطلب مطالعه کنید. در این مطلب موضوع استراتژی و احتمالات در تبلیغات را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

حقایقی درباره تبلیغات: پویایی تبلیغات

پیشنهاد می‌کنم اول مطلب «افسانه‌هایی درباره تاثیر تبلیغات» را بخوانید و اگر به موضوع علاقه‌مند شدید «قسمت اول: تاثیر کثرت» را در ادامه‌اش مطالعه بفرمایید و سپس به این پست بپردازید. توضیحات مربوطه را در همان پست «افسانه‌هایی درباره تاثیر تبلیغات» داده‌‌ام. در این پست به خلاصه‌ای از باب پویایی تبلیغات پرداخته شده‌است.

حقایقی درباره تبلیغات: تاثیر کثرت

کثرت یا بار تبلیغات به معنای میزان یا مقدار تبلیغات است. از آنجا که ایجاد هر تبلیغ روندی زمان‌بر است، معمولا در کوتاه مدت، مدیران استراتژی، تبلیغات را، با افزایش یا کاهش کثرت تبلیغات تغییر می‌دهند. تاثیر این تغییرات در فروش چیست؟ در این بخش تنها خلاصه‌ای از این مباحث خواهد آمد.

افسانه‌هایی درباره تاثیر تبلیغات

خب، فکر می‌کنم همه با من موافق باشید که «تبلیغات» بیش از هر رشته دیگری با «گرافیک دیزاین» درآمیخته است. چه بسیار طراحان گرافیکی که یک پا تبلیغاتچی هم هستند و صد البته چه بسیار تبلیغاتچیانی که گرافیستچی شده‌اند! به هر حال این روزها در امر «تبلیغات» همه متخصص هستند و حرف‌های بسیار، اما مکتوبات کم...

پنجاه مورد اساسی که هر دانشجوی گرافیک دیزاین باید بداند

حقیقت این است که من این پنجاه مورد را در وبلاگ آقایی به نام جیمی ویک خواندم و خواستم ترجمه‌اش کنم، اما در عمل یک پنجاه مورد دیگری از آب درآمد. شاید اسمش را بگذاریم ترجمه مفهومی به سلیقه شخصی؛ -گر تو بهتر می‌زنی، بستان بزن!

نقش دیزاین در زندگی روزمره: اطلاعات و علائم جاده‌ای

بسیاری از ما اهمیت این قالب‌ها و شیوه ارائه اطلاعات را دست‌کم می‌گیریم، اما به محض اینکه این علائم اندکی دست‌کاری می‌شوند بلافاصله متوجه می‌شویم که چیزی اشتباه است.

نقش دیزاین در زندگی روزمره: یک مثال ساده

می‌خواهم راه‌ام را به نقاط مختلف لندن به سادگی پیدا کنم و اگر این راه‌ها در هم ریخته نباشد، این کار آسان‌تر است. این یک طرز تفکر ساده و روشن است.

۱. کلمه دیزاین به زبان فارسی «طراحی» ترجمه شده و به کار می‌رود. در صورتی که دیزاین دارای مفهوم متفاوت و وسیع‌تری است. دیزاین به معنی ساختار دادن ویا سازمان دادن است.
معنی ویا منظوری را با در نظر گرفتن امکانات، با درک اولویت اجزاء آن با کمک عقل، منطق و خلاقیت برای درک ویا مصرف مخاطب ویا جماعتی خاص سازمان دهی کردن و سامان دادن است؛ که از معنی طراحی بسیار فاصله دارد. طراحی آخرین مرحله شکل گرفتن دیزاین است، که برای نشان دادن فکر و ایده روی کاغذ بکار می‌رود. لذا در این مقاله کلمه «دیزاین» ترجمه نشده و چون اینجانب هیچ جایگزین فارسی برای آن نمی‌شناسم، از خود کلمه دیزاین استفاده کرده و آن را کافی می‌دانم تا به مرور بر مبنای معنی آن جای مناسب خود را پیدا کند. «طراحی» ترجمه لغت Drawing است که در حیطه خود معنی دارد.
...

متاسفانه ساخت صفحات وب در ایران حتی در شرکتهایی که خود را طراح و سازننده این صفحات می دانند روند و پروسه مشخصی ندارد. عموما کل پروسه ساخت صفحات وب توسط کسانی - که می توانیم آنها را در حالت حرفه ای توسعه دهندگان وب بنامیم - صورت می پذیرد. در این حالت مراحل دیزاین و طراحی گرافیک توسط شخص برنامه نویس انجام می شود که البته معمولا هم نمی شود! چون معمولا سایت های ساخته شده فارق از هرگونه دیزاین ویا حتی چکه ای طراحی گرافیک است.
اگر کمی خوش شانس باشیم یک فتوشاپ کار و با کمی بخت و اقبال بیشتر یک طراح گرافیک به جمع یک نفره برنامه نویس اضافه شده و کار کپی کردن از طرح سایتها و تمپلیتهای آماده را انجام می دهد.
معدود تیم هایی را شاید بتوان پیدا کرد که یک طراح خوب با یک توسعه دهنده وب واقعی همکاری میکنند. که البته باز هم جای خالی یک دیزاینر را در کارهایشان می توان احساس کرد...

favicon چیه؟ به چه دردی میخوره؟

خلاصه بگم که favicon کوتاه شده Favorite Icon است که در واقع همان آیکون صفحه وب شما است؛ اگر کسی آدرس شما را به لیست Favorite خودش اضافه کند آن آیکون را در اندازه 16x16 پیکسل کنار اسم صفحه شما خواهد دید. بعضی مرورگرها - مثل فایرفاکس - در کنار آدرس و اسم وب سایت نیز آن را نمایش می‌دهند.

حماقت به مثابه شفتالو

شما حتی وقتی در حال سقوط به دره ای ژرف هستید هم می‌توانید آدامس‌تان را باد کنید. اما زیبا‌تر آن است که فریاد بزنید! - دونالد داک